söndag 8 juni 2008

Senatsval att hålla koll på (del två)

Jag har inget annat för mig, så jag kan försöka sammanfatta ytterligare ett senatsval.

Colorado
Den sittande republikanske senatorn Wayne Allard är blott 64 år, vilket är en låg ålder i USA:s senat, men han lovade i valrörelsen 1996 att bara sitta två mandatperioder, ett löfte han kommer att hålla. Detta innebär att han går i pension efter årets val.
Republikanerna har rekryterat tidigare representanthusledamoten Bob Schaffer som sin kandidat i senatsvalet. medan demokraterna valt den sittande representanthusledamoten Mark Udall som sin kandidat (han är f ö son till Mo Udall, kongressman från Arizona och en av Jimmy Carters konkurrenter om nomineringen som demokraternas presidentkandidat 1976).
Då de politiska vindarna på senare år gynnat demokraterna i den tidigare republikanska delstaten Colorado (där demokraterna också kommer att hålla sitt nationella konvent om några månader), ser demokraterna detta val som ett gott tillfälle att utöka sin majoritet i senaten med en plats till.
Den Ohio-födde republikanen Bob Schaffer har haft vissa motgångar i sin kampanj, då hans försök att framhäva sina rötter i Colorado gick totalt fel. Hans reklamfilm med budskapet "Colorado is my life" visade sig innehålla bilder från Alaska. Detta är egentligen en rent löjlig kontrovers, men den är allvarlig eftersom det finns en utbredd uppfattning att Schaffer inte är en "riktig" Colorado-bo.
Den enda någorlunda aktuella opinionsundersökning jag sett visar på en ledning för Udall med 6%, men det är nästan omöjligt att dra några slutsatser utifrån en enda opinionsundersökning.
Mark Udall startade sin bana som kongresspolitiker 1998 med en mycket knapp seger i sitt vanligtvis pålitligt demokratiska distrikt och tycks att döma av det lilla jag sett vara en sämre kampanjpolitiker än Schaffer.
Prognos: Det kan gå hur som helst, men jag tror att Bob Schaffer kommer att kunna kalla sig senator nästa år.

Inga kommentarer: